יום רביעי, 28 בפברואר 2018

מערבל בטון

קבלני בניין מכירים היטב את התפקיד של מערבל בטון ומשתמשים בו על בסיס קבוע. מבחינה מכאנית, המערבל הוא למעשה מכשיר שמטרתו ללוש את רכיבי הבטון וכך ליצור את חומר הבטון במרקם הנכון במהירות, ביעילות ובבטיחות. עם זאת, יש גם סוגים של מערבים שתפקידם לשנע את התערובת המוכנה עד לאתר הבנייה. במקרים כאלה מתבצע הערבול תוך כדי תנועה כדי למנוע מהתרכובת להתקשות.
עוד מאפיינים בין מערבל נייח ונייד נקבעים לפי הגודל שלו. המעבר הנייח הוא קטן יותר והכמויות המוכנסות אליו מצטמצמות בהתאם, לעומת המערבל הנייד שמגיע לגודל של 5-12 קובע והוא מורכב על גבי משאית. הבחירה בגודל המערבל היא פונקציה של אופי הפרויקט ושל כמות הבטון שאותו מעוניינים להכין.

מה מרכיב את המערבל?

אלו החלקים העיקריים שיש בתוך כל מערבל בטון:

א. דוד – את הדוד אפשר לראות מרחוק וגם בלי שום סוג של ניסיון בתחום הבנייה. הדוד הוא מכל גדול שאליו מוכנסת התערובת. את התערובת מכינים לפי סוג הפעולה שאותה מעוניינים לבצע. כמו כן, בתוך הדוד יש ספירלות שתפקידן לגרום לחומרים להתערבל.

ב. מנוע – כמו בכל מכונה אחרת, גם בתוך מערבל בטון יש מנוע שתפקידו לסובב את הדוד לכיוונים השונים. הסיבוב לכיוונים שונים חיוני כי בלעדיו עלולה התערובת המשמשת להכנת הבטון להתקשות. עם זאת, יש לזכור שבמערבלים קטנים ונייחים מתבצעת הנעה עם מנוע חשמלי, לעומת מערבלים גדולים שבהם המנוע הוא בדרך כלל דיזל.

ג. שוקת ומכל מים – עוד רכיבים שאפשר לראות מבחוץ הם השוקת ומכל המים. השוקת היא תעלת מתכת שבעזרתה מכוונים את המלט שיוצא מתוך הדוד לאתר הבנייה והשטח, בעוד מכל המים הוא מכל בנפח של כמה מאות ליטרים שבו אוגרים מים לשטיפה פנימית או חיצונית.

מלבד האמור לעיל, יש לציין את הממטרה, ידיות השליטה והסולם. הממטרה היא צינור מים שנמצא בפתח הדוד ובו משתמשים כדי לדלל את התערובת במים, בעוד ידיות השליטה משמעות לכיוון סיבוב הדוד ולהפעלת מצערת הגז. הסולם ממוקם ליד הידיות ובעזרתו ניתן לעמוד ליד הפתח.

הפוסט "מערבל בטון" פורסם לראשונה בטמבלר צ'פניק

Via czapnik.tumblr February 28,2018


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה